Najbolji položaj za spavanje

Položaj pri spavanju koji je najbezbedniji u smislu izbegavanja bola u vratnom i lumbalnom delu kičmenog stuba svakako je spavanje na leđima. Pored toga što ne dovodi do pojave tegoba u kičmenom stubu, normalna je pasaža hrane kroz sistem za varenje i nema pritiska na želudac, pa ni refluksa kiseline, ne potencira stvaranje bora na licu i nema pritiska na dojke kod žena – objašnjava dr Zorica Mitrović, specijalista fizijatar.

Ona navodi da je takođe za spavanje dobar i položaj na boku, jer se uklapa u prirodnu zakrivljenost kičme.

Najviše ljudi spava u bočnom položaju koji je dobar jer omogućava zadržavanje fizioloških krivina kičmenog stuba. Ovaj položaj se posebno preporučuje trudnicama, i to na levom boku jer je tako najbolje za protok krvi. Takođe, ređe ljudi hrču pri spavanju u bočnom nego u leđnom položaju – kaže dr Mitrović.

S druge strane, kaže da je najnezdraviji položaj za spavanje – na stomaku.

Položaj koji najčešće dovodi do pojave bola u vratnom ili krsnoslabinskom delu kičmenog stuba je svakako spavanje na stomaku. Tada je vrat sve vreme u položaju maksimalne, forsirane rotacije, što se često završi razvojem sindroma vratne kičme, degeneracijom. Pacijent se budi s osećajem bola i ukočenosti u vratnom delu, a takođe postoji pritisak u pravcu izravnanja fiziološke lumbalne lordoze kičme, što može biti uzrok bola u krsnoslabinskom delu kičmenog stuba – naglašava doktorka.

Ukoliko imate bolove u nekom od delova sistema za kretanje i želite da promenite položaj tokom sna, pre spavanja, kaže fizijatar, razmišljajte o položaju koji je za vas najoptimalniji.

 

Pokušajte da pri usnivanju zauzmete željeni položaj i obavezno koristite jastuk, koji onemogućava spavanje na stomaku. Takođe, svaki put kada se probudite, vratite se u željeni položaj – kaže dr Mitrović.

NAJBOLJI JASTUK

Onaj koji glavu i vrat drži u neutralnom položaju, a visina zavisi od širine ramenog pojasa

NAJBOLJI DUŠEK

Onaj čija će tvrdoća obezbediti održavanje fizioloških krivina kičme (kada legnete na stranu, ramena i kukovi ne propadaju), a istovremeno treba da bude dovoljno mek i obezbedi komfor sna

Posledice lošeg sna i nepravilnog položaja
– Srčane smetnje
– Poremećaj rada štitne i drugih žlezda
– Promena raspoloženja
– Pad koncentracije
– Fizička iscrpljenost
– Povećanje nivoa stresa

 

SAVETI

Ukoliko imate tegobe u ramenom zglobu, najbolje je da spavate na leđima ili na boku, ali tako da bolno rame bude postavljeno prema gore, a između te ruke i dušeka treba staviti manji jastuk

Ako je bol lokalizovan u zglobovima kolena, treba izbegavati spavanje na stomaku, pokušajte sa položajem na boku (postaviti jastuk između nogu, bolna noga gore) ili na leđima

Ako u bubregu ima kamen trebalo bi da spava na desnom boku

Ako imate bol u donjem delu leđa, treba da spavate na boku ili na leđima, da blago savijete kolena kako bi se lumbalni deo kičme oslonio na podlogu

Osobe s bolesnim srcem, bolestima disajnih organa, glaukomom ili stomačnim oboljenjima treba da spavaju na leđima, da ležanje zamene polusedećim položajem, stavljanjem jastuka ispod leđa

Ako osoba ima visok krvni pritisak, preporuka je spavanje na levoj strani.

 

 

Leave a reply